
شرکت نوپا یا استارت آپ (به انگلیسی: Startup، مخفف startup compnay به معنی شرکت نوپا)
طبق تعاریف به یک شرکت یا یک مشارکت و یا یک سازمان موقت گفته میشود که در جهت جستجوی راه حلی برای یک مدل کسب و کار قابل توسعه و تکرار پذیر راه اندازی میشود.
به عبارتی می توان گفت استارتآپ ویکند یک برنامه 54 ساعته آخر هفته است، که در آن گروهی از مدیران، توسعهدهندگان، علاقهمندان به راهاندازی شرکت نوپا، هنرمندان حوزه گرافیک و صاحبان ایده با هم جمع میشوند و تیمهایی تشکیل میدهند تا یک شرکت نوپای جدید راهاندازی و نمونه اولیهای از کار خود ارائه نمایند، و در انتهای آخرین روز، ماحصل کار خود را به داوران مسابقه ارائه دهند.
این مدل راهاندازی کسبوکار به سرعت در شهرهای جهان گسترش پیدا کرد و از مؤسسات مختلفی همچون مؤسسه کافمن گرنتها و کمکهای مالی دریافت کرد. مدل این برنامه به این صورت است که در مدت 54 ساعت، حدود 60 تا 120 شرکتکننده( البته در مواردی با 13 شرکتکننده و یا 300 شرکتکننده هم این برنامه اجرا شدهاست.)، برکزار می شود.
این برنامه سخنرانان، مربیان، اعضای خوشنام جامعههای محلی کسبوکارهای نوپا، نمایندگان شرکتهای بزرگ، و سرمایهگذاران مختلفی را جذب می نماید و از این نظر فرصت بسیار خوبی برای شناخته شدن جوانان صاحب ایده و دارای پتانسیل رشد است. همچنین تجربه این کار گروهی، باعث ایجاد پیوند محکمی بین اعضای تیمها میشود و بسیاری از تیمها پس از اتمام برنامه به همکاری با یکدیگر ادامه میدهند تا یک استارتآپ فعال شکل دهند. در توسعه مدل برنامه، یکی از مسابقات مشهوری که در این برنامه اجرا شد، مسابقه نبرد جهانی استارتآپها بود که در سال 2012، در مدت یک هفته، 10 هزار شرکتکننده در قالب بیش از 1200 تیم، و از 100 شهر مختلف جهان به رقابت پرداختند.
در این مسابقه 3 مرحلهای، در مرحله اول تیم باید یک استارتآپ ویکند که در محل خودشان برگزار میشود را پیروز میشد، سپس در شبکه اجتماعی فیسبوک باید محبوبیت لازم را کسب میکرد( لز طریق آرای مردمی)، و در نهایت 15 تیم برتر در فاز آخر رقابت میکردند و یک تیم قضاوتی کسبوکار برتر را انتخاب میکرد. نحوه شرکت در این برنامه به این شکل است که با ورود به سایت استارتآپ ویکند، ابتدا محلهایی که در آن برنامه اجرا میشود و به کارآفرین از نظر جغرافیایی نزدیکتر است، معرفی میشود و سپس کارآفرین در آن برنامه ثبت نام میکند.
در روز اول، افراد با یکدیگر ملاقات میکنند، تیمها را شکل میدهند و در مکان مستقر میشوند. در این مرحله برنامههایی مانند صرف ناهار صورت میگیرد که در اینجا افراد دوستان و همکاران خود را پیدا میکنند و اقدام به شبکهسازی مینمایند. سپس پروژه را از بین گزینههای موجود(میتواند ایدههای خود اعضا باشد) انتخاب میکنند تا در طول آخرهفته روی آن فعالیت نمایند. هرکس به مدت یک دقیقه درباره پروژه و موضوع مورد علاقه خود صحبت میکند و در این مدت باید اعضای تیم را به پروژه علاقهمند نماید. تیمها از افراد با توانمندیهای مختلف تشکیل میشوند تا بتوانند مکمل هم باشند.
در روز دوم، مربیان و منتورهایی در برنامه حضور دارند تا در مواقع بروز مشکلات، تیمها را راهنمایی نمایند. همچنین منابع کافی در مکان وجود دارد تا در مدت زمان کوتاه تیمها بتوانند به سرعت کار را جلو ببرند. اختیار و آزادی عمل در تیمها بسیار بالاست و مسئولیت همه چیز در کسبوکار (از جذب مشتری تا تولید و ساخت محصول یا خدمت) برعهده خود تیم است.
در روز نهایی، تیمها در مدت 5 دقیقه باید محصول یا خدمت را برای شرکتکنندگان در برنامه و هیئت داوران متخصص ارائه نمایند. در انتهای برنامه فرصت آشنایی با منتورها و داوران و گرفتن بازخورد و راهنمایی وجود دارد.
نکاتی درباره برنامه: شرکتکنندگان این برنامه معمولاً تیمهایی هستند که نیمی از آنها در حوزه فنی تخصص دارند(برنامهنویس، توسعهدهنده، طراح) و نیمی از آنها در حوزه کسبوکار تخصص دارند(بازاریابی، مالی و حقوق). همچنین مسأله اساسی این است که شرکتکنندگان در هر 3 روز باید حضور داشته باشند. با این حال این گزینه وجود دارد که فقط در ارائه طرحها حضور پیداکرد. ثبت نام و خرید بلیط برای شرکت در برنامه به صورت اینترنتی است.
مسأله دیگر، تأکید برگزارکنندگان مسابقه به تیمی بودن مسابقه است. توصیه میشود که شرکتکنندگان، لپتاپ، کارتهای اعتباری، دوربین فیلمبرداری به همراه داشته باشند. معمولاً توصیه میشود که شرکتکننده از قبل اطلاعاتی ار بازار و اطلاعات لازم در حوزهای که میخواهد فعالیت نماید به همراه داشتهباشد، تمرین کند تا بتواند در 60 ثانیه ایده خود را به صورت شفاف، دقیق و قانعکننده- توضیح دهد، با ابزار و منابع برنامه آشنایی پیدا کند، که از طریق اینترنتی میتواند این کار را انجام دهد.
مهمترین منابع و کمکهای این برنامه، عبارتند از منابع انسانی- مربیان، که متخصصان حوزههای کارآفرینی، توسعه نرمافزار، بازاریابی، علم مالی، حقوق هستند- و همجنین نرمافزارها و منابع دیگری که در فعالیتهای استارتآپ به کار میآید در دسترس قرار میگیرند.
هر ایدهای برای ابراز آزاد است( هدف کسب سود، کسبوکار اجتماعی، سازمان غیرانتفاعی) اما معمولاً این برنامه روی فناوری بسیار تمرکز دارد. معمولاً 95 درصد ایده ها درباره موبایلها و اینترنت است که با توجه به مدت زمان کوتاه پیادهسازی معمولاً ایدههای غیرمرتبط با فناوری از شانس کمی برای موفقیت برخوردار اند. این برنامه به کسبوکارهای فعال اجازه شرکت نمیدهد زیرا عقیده دارند که داشتن کسبوکار فعال، روح همکاری و خلق و فعالیت کارآفرینی در یک آخرهفته را میگیرد.
مسائلی که در انتهای برنامه از سوی داوران تحت بررسی قرار میگیرد 3 مورد است: اعتبارسنجی مشتریان(آیا کسبوکار خود را دقیقاً از نظر بازار بررسی کردهاید؟)، اجرا و طراحی(چه چیزی ساخته اید؟) و مدل کسبوکار( برنامه شما برای آینده چیست؟)